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Culture : le marae Marae Ta’atā revalorisé


Crédit photo : Heldy & Pierre Lesage - 2009
Crédit photo : Heldy & Pierre Lesage - 2009
Il en était question depuis quelques mois, le Service de la Culture et du Patrimoine vient d’installer de nouvelles pancartes signalétiques sur le site du marae Marae Ta’atā, à Pa’ea pk 19. Les visiteurs pourront désormais mieux connaître l’histoire de ce lieu sacré chargé d’histoire et de légendes.

D’un point de vue historique, et selon Paul Niva , archéologue spécialiste du Marae Ta’ata « Il est d’une grande valeur, car au moment du contact avec les civilisations extérieures, c’est sur ce Marae que Pomare I a été intronisé comme Arii, Maro Ura, ainsi, ce Marae devient Marae national. Lorsque James Cook arrive ici, il se tient une cérémonie, mais il y a un conflit entre 3 possibles marae : Utu marae hau, le marae de Punaauia, ou le Maraetaata. Lorsqu’on se base sur les traditions orales, chants ou généalogies, c’est clair que l’intronisation de Pomare I s’est faite sur le Maraetaata. Pour cette raison, le Maraetaata est le Marae Arii de toute l’île de Tahiti. »

Le Service de la Culture poursuit donc ses efforts en matière de revalorisation du site en question. Le sujet a d’ailleurs été abordé dans le dernier numéro de la revue culturelle Hīro’a qui cite : « dont vous pourrez désormais mieux appréhender l’histoire à travers différents panneaux explicatifs lui apportant une meilleure visibilité sur le plan archéologique, ethnologique, culturel et environnemental. Découvrez la particularité de ce temple à ciel à ciel ouvert, ses fonctions, les légendes qui s’y rattachent – et plus précisément la récit du héros légendaire Puna, qui donna naissance au marae Marae Ta’atā , mais aussi le chant de louanges des marae ou encore l’importance des plantes dans cette enceinte sacrée. »

Des travaux de réaménagements avaient été entrepris sur le marae en 2011 jusqu’à l’année dernière. Durant cette période, l’aspect paysager du lieu a été repensé pour « une meilleure esthétique », bien que les archéologues et historiens aient dénoncé « une volonté de transformer le marae en jardin botanique ». De nouvelles variétés d’arbres et plus d’un millier de plantes y ont été disposées.

Rappelons que le site a été le théâtre d’un haut fait historique, comme l’a expliqué Paul Niva, à notre contributrice Ariirau-Richard-Vivi dans son article intitulé « Paul Niva, l’homme qui fait parler les pierres du Maraetaata » : « Le Maraetaata est d’autant plus intéressant qu’on sait que des guerres se sont déroulées dans cette zone, notamment la bataille de Fei Pi. Ça a été le dernier Marae national de Tahiti. Il y a 3 marae, chacun a une architecture différente : L’un a des pierres à bossage, ce sont des pierres travaillées censées représenter les têtes de tortue, donc la chefferie. On a un appareillage irrégulier à gauche, un appareillage à parement plat, et celui du centre est un appareillage régulier avec des pierres à bossage (voir schéma). Ils auraient pu construire de la même façon… mais ces différences étaient volontaires. Ce sont les pierres qui révèlent l’histoire du Maraetaata. »

Nul doute que les nouveaux panneaux contribueront à mieux faire connaître et surtout comprendre une part de l’histoire des polynésiens d’avant.

TP


Tā’ere mā’ohi : Te marae Marae Ta’atā o tei ha’afaufa’a fa’ahou hia

Te fa’aro’oro’o noa hia ra teie ‘ohipa, ‘inaha ‘ua hope te mau tāmaumaura’a parau ha’amāramaramara’a i ni’a i te tahua ta’ahira’a o te marae Marae Ta’atā, i Pa’ea a’e ra i te ‘ōtu’e kirometera 19. I teie mahana, e ti’a i te mau manihini ‘ia ta’a hau roa atu i te huru o te orara’a i teienei vāhi, i mātāmua ra e.

I te hi’ora’a a te ‘aivāna’a ra o Paul Niva tāne, ‘oia o tei ha’a rau taime i ni’a i teie marae Marae Ta’ata « E faufa’a rahi roa tō teie marae, nō te mea i te fārerei mātāmuara’a tō tātou mau tupuna i tō rāpae, tei ‘ō’nei o Pomare Mātāmua i te fa’arirora’a hia ‘ei Ari’i, Maro ‘Ura. Inaha, riro mai ai teie marae ‘ei Marae o te nūna’a Mā’ohi nō Pōrinetia pā’ato’a. I te taera’a mai o James Cook tāne i’ō nei, ‘ua fa’atupu hia i tetahi ‘ōro’a, teie ra, ‘ua taupūpū ri’i i te mana’o i taua taime ra nō te mā’iti i te vāhi tano : te Utu marae hau ānei, te marae nō Puna’auia ānei, aita ana’e tē vai nei te Maraeta’ata. ‘Ia au i te mau parau i mūta’a iho ra, te mau hīmene ānei ‘e te mau papara’a tupuna, o te mea pāpū, tei ‘ō’nei ihoa o tō Pomare Mātāmua i te ha’amanara’a hia ‘ei Ari’i. I parau hia ai « te Maraeta’ata, te marae ari’i ïa nō Tahiti pā’ato’a »

Tē rave tāmau noa nei ā te Pū nō te tā’ere ‘e te faufa’a tumu i tā na mau tauto’ora’a ‘ia mahuta fa’ahou mai i te hanahanara’a o teie marae. ‘Ua fa’ahiti hia teie tumu parau i roto i te ve’a iti « Hīro’a », teie o te mea i pāpa’i hia : « I teienei, e ‘ōhie nō ‘outou i te tere haere na roto i teie vāhi tupuna, maoti teie mau paruai ha’amāramarama ‘āpī e ta’a hia atu ra tō na ‘ā’amu, Mea nāhea ‘oia i te ha’amaura’a hia mai i’ō nei, tō na ato’a faufa’a i te pae’au o te ‘ihi fenua, ‘ihi nūna’a, te hīro’a tumu ‘e te heipuni. Hau roa atu, i reira ato’a i te ‘ā’amu nō Puna i te faufa’aura’a mai nō te mea no roto mai iā na teie marae i te fāriura’a mai, te vai ato’a ra te hīmene ‘āruera’a i te mau marae tae noa atu i te faufa’a o te mau tumu rā’au i teie iho vāhi tapu. »

‘Ua ha’amata a’e na hia i te rave i tetahi mau tauira’a i ‘ō nei. ‘Ua tupu te reira mai i te matahiti 2011 tae roa mai ai i te matahiti i ma’iri. I roto i taua ārea taime, e au ē ‘ua taui hia tetahi mau fa’anahora’a ‘ōfa’i ānei, tumu rā’au ānei tae noa atu i tetahi atu ā mau tuha’a, te reira « ‘ia huru nehenehe ri’i teie vāhi », terā ra, ‘aita te mana’o o te mau ‘aivāna’a ‘ihi papa e tū’ati nei ra i teie mau fa’anahora’a, o tā rātou i parau : « ‘ua hīna’aro hia teie mau tauira’a ‘ia riro teie marae ‘ei ‘āua hi’ora’a tiare. » Rave rahi mau huru tumu rā’au o tei tanu hia, na reira ato’a hau i te tauatini tumu tiare.

Te fa’aha’amana’o hia ra, i’ō nei i te tupura’a hia i tetahi tāma’i tei mau pa’o roa hia atu i roto i te mau puta ‘ā’amu nō te fenua nei, maoti ra te ‘arora’a nō Fē’ī Pi, mai o tā Paul Niva i fa’ati’a mai iā Ariirau-Richard-Vivi, hō’ē o te mau ta’ata e pāpa’i nei i te mau ‘ā’amu i roto i teie ve’a tā tātou. Teie te parau a tō ‘aivāna’a nei : « Mea faufa’a ihoa te parau nō Maraeta’ata, hau roa atu ‘ia ‘ite ana’e hia tei ‘ō’nei te ‘arora’a nō Fē’ī Pī i te tupura’a. Teie te marae hōpe’a roa o tei riro ‘ei marae nui nō Tahiti. Tē vai nei e toru marae, e huru ta’a ‘ē tō tetahi ‘e tō tetahi : Hō’ē i roto iā rātou, te vai ra i te mau ‘ōfa’i ‘oru’oru o te riro ‘ei upo’o honu, te papa ra’atira ïa. Te ‘ite hia ra i tetahi tāmaura’a ‘aifāito ‘ore i tō na pae ‘aui, ‘e tāmaura’a paraharaha, ‘āre’a nō terā i rōpū, e huru tāmaura’a fāito ‘āfaro noa, tē vai nei te mau ‘ōfa’i ‘oru’oru. E na’e ato’a hia iā rātou i te rave hō’ē noa a’e huru…’ua hīna’aro pāpū hia ihoa i teie mau ta’a’ēra’a. Nā te mau ‘ōfa’i e fa’a’ite i te ‘ā’amu nō Maraeta’ata. »

O te mea pāpū, e riro teie mau paruai ‘āpī i te hōro’a i tetahi mau ha’amāramaramara’a pāpū mau i ni’a ihoa ra i tetahi tuha’a o te orara’a o te nūna’a mā’ohi i terā ra tau.


TP



Rédigé par TP le Mercredi 18 Décembre 2013 à 11:21 | Lu 1009 fois
           



Commentaires

1.Posté par lou le 18/12/2013 14:10 | Alerter
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Très étonnant: regardez-bien au centre de l'image du haut. On y devine un visage de femme, qui aurait une magnifique chevelure verte.

2.Posté par Henri THEUREAU le 19/12/2013 11:11 | Alerter
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