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Grogne aux îles marquises : « Pas de motifs marquisiens sur les jeans aux USA ! »


Photo : Heikua Kaiha
Photo : Heikua Kaiha
UA POU, le 30 octobre 2014 - Après avoir entendu que des sociétés américaines envisageraient d’utiliser les motifs de tatouages marquisiens sur des lignes de vêtements, le monde culturel marquisien est en plein émoi. La fédération « Motu Haka », veut alerter l’opinion publique et interpelle le Pays « pour ne pas brader notre patrimoine ! ».

La rumeur date d’il y a seulement quelques jours, mais aujourd’hui le président de la fédération culturelle « Motu Haka », laquelle possède une branche dans chacune des six îles de l’archipel, ne cache pas sa colère : « J’ai reçu de nombreux appels de partout, me disant que des entreprises américaines étaient sur le territoire et qu’elles comptaient imprimer des motifs marquisiens sur des jeans pour les vendre chez eux ? Mais où va-t’on ? Ces personnes viennent comme ça puis décident, sans aucune concertation, de s’emparer de ce patrimoine qui fait tout de même la fierté de la Polynésie française ! »

« Nous ferons comme aux îles Samoa, résister ! »

Cette situation n’est pas sans rappeler celle des samoans qui, en 2013, avaient exercé une pression via les médias et une pétition en ligne (largement suivie) sur la multinationale américaine « Nike ». En fin juillet, la firme avait sorti une ligne de maillot de bain arborant des motifs tribaux sacrés.

En quelques semaines, face à une mobilisation sans précédent des communautés océaniennes et samoanes expatriées, les vêtements ont été retirés du commerce américain, les dirigeants de « Nike » présentant par la même occasion leurs excuses. L’histoire s’est répétée un peu plus tard aux îles Fiji avec la fameuse robe « Aztèque », présentée par une créatrice de mode new-yorkaise. Les motifs utilisés ressemblaient à l’identique à ceux utilisés lors de cérémonies fidjiennes hyper codifiées. Comme pour « Nike », la couturière avait fait son mea culpa.

Fort de ces deux exemples, le président de la fédération marquisienne « Motu Haka » Toti Teikiehuupoko déclare que « Si, dans ces pays du Pacifique, ils ont pu faire retirer les vêtements en question, alors pourquoi pas nous ? » Ce dernier s’adresse au gouvernement : « Je demande à nos dirigeants de ne pas laisser faire ça ! le tatouage marquisien appartient aux polynésiens et il ne faut pas qu’il soit exploité n’importe comment.(…) Encore s’il s’agissait de personnes du fenua, je comprendrais, mais là, ce sera exploité en dehors et nous, la dedans ? Nous ferons comme aux îles Samoa, résister ! »

Bien qu’il ne s’agisse que de rumeurs, les spécialistes culturels de l’archipel vont mener une investigation approfondie : « nous voulons savoir qui est à l’origine de ce projet, puis si l’information est sérieuse, nous entamerons une procédure judiciaire. Il est hors de question de laisser faire cela ! » insiste Toti Teikiehuupoko. Une réunion d’urgence est programmée, d’autant plus que l’Académie marquisienne s’associe également à cette démarche de préservation du patrimoine marquisien. L’utilisation des réseaux sociaux n’est pas exclue.

TP

Hōho'a : Heikua Kaiha
Hōho'a : Heikua Kaiha
‘Ume’ume te mana’o i mātuita ma : « ‘Eiāha noatu tā mātou tātau e nēne’i hia i i te fenua maritē ! »

E parauparaura’a noa paha teie, terā ra ‘ua tae roatu te hō’ē parau huru teimaha ri’i nō te mau ‘aivāna’e i te pae o te hīro’a tumu i mātuita ma : te nā’o hia ra ē pēnei a’e e riro te mau hōho’a tātau i te rave hia e verā ma. ‘Ō vai ia o verā ma ? « o tā’u i fa’aro’o hia, te tahi mau ‘o na maritē terā e ‘ōpua ra i te ‘āfa’i te tātau iō rātou nō te nēne’i i ni’a i teie ‘ahu pi’i hia « Jeans ». ‘Eāha ia huru ? » o tā Toti Teikiehuupoko e mā’ino’ino nei : « Nō teāha pa’ai rātou e haere roa mai i’ō nei, e oti ana’e e ho’i atu rātou i tō rātou fenua ‘e tā tātou faufa’a tupuna, te tātau ‘enata ! ».

Te ui maere nei te mana’o : « E te hau ia ? nō teāha ‘aita rātou e ‘imi te tahi rāve’a nō te pāruru i tātaou tātau ? ‘Ia ‘ite mai tātou, teie o te hō’ē faufa’a rahi roa a’e a tīti a’e i te ao nei, ‘oia ho’i teie ‘ohipa tātau i te ao nei, ‘aita vau e hīna’aro ‘ia riro te reira i tō rāpae ! » I te tai’ora’a hia, ‘ua hau i te piti hānere feiā tātau e vai nei i te ao nei, ‘ua tae ato’a atu teie mau hōho’a i te mau pae fenua Rūtia, Atia ‘e Afirita ato’a, te aura’a mea nounou hia teie taipē a te nūna’a mā’ohi.

‘Ua tupu te reira i te fenua hāmoa

E ‘ere ra a tahi roa teie ‘ohipa e tupu i teie moana Patifita. I teie matahiti i ma’iri iho nei, i te ‘āva’e tiurai, ‘ua tātara mai teie taiete tu’i ro’o ra o « Nike » tā na hō’ē rēni ‘ahu nō te mau vahine. Teie ra, ‘ua nēne’i hia te tahi mau hōho’a tātau nō tefenua Hāmoa. Te firi ra, ‘aita teie mau hōho’a i tū’ati maita’i i ni’a i teie ‘ohipa no te mea ‘ua rave hia te mau hōho’a i tapu hia i roto i te mau ‘ōro’a tahito. ‘Aua’e maōti te ha’apararera’a hia teie ‘ohipa na roto i te mau tahua natirara tātara ai o te taiete nei i tā na mau ‘ahu i ha’amata hia i te ho’o. Hou roa atu, ‘ua fa’a’ite tō na mau ti’a fa’atere i te hō’ē parau tātarahapara’a.

‘Aita ra i oti. I pīha’iīho noa, i te mau fenua Fitī, hō’ē ā te ‘ohipa tei tupu. ‘Ua rave hia te mau hōho’a tapu nō te tu’u i ni’a i te tahi mau ‘ahu rōroa o tei pi’i hia « Robes Aztèques ». I te hi’ora’a hia tō na huru, e au ē ‘ua piri roa atu i ni’a te mau hōho’a nō Fitī. Na te hō’ē ‘vahine ‘o na taiete nō te ‘oire o New York ( I maritē noa ā) i pēni i taua ‘ahu ra. I mua i te tū’orora’a a teie nūna’a, ‘ua tātara ato’a ‘oia i tā na mau ‘ahu. Mai iā “Nike” ra, ‘ua fa’atae ato’a ‘ō na i tā na poro’i tātarahapara’a.

I muri noa i teie mau ‘ohipa, teie te ‘ē’a o tā te ‘āmuitahira’a nō te parau o te hīro’a tumu pi’i hia « Motu Haka » e ‘āpe’e. Te ‘arora’a, te fā ia a tō na peretiteni : ” I te mea ra ē e parau mau ihoa teie, nā ni’a i tō’u ti’ara’a peretiteni o te ‘āmuitahitira’a Motu Haka, e tu’u vau teie ‘ohipa i mua i te ture ! ” ‘Ua fāfā hi ate mana’o o te mau mero e ha’a nei i roto i teie pūpū, hō’ē ā te mana’o : ” I te hope’ara’a, mai te pau ‘aita hō’ē ‘ohipa e rave hia, e manauia te ravera’a a teie mau taiete. A hani ra ho’i na tā tātou mau tamari’i iho e rave te reira, ‘aita mātou e riri. ‘Ia ‘ite mai te nūna’a, e ‘ohipa moni noa teie. ‘Aita e hō’ē a’e moni e hōro’a hia mai.

No reira, e tupu i te tahi ‘āpo’ora’a-rū i te mau pae Enata ‘e Enana ma i teie mau mahana e piri mai ra. ‘Inaha, e rave te tā’ato’ara’a o « Motu Haka » i tā na fā’otira’a. O te mea pāpū, e rave ihoa rātou i te tahi tītorotorora’a hōhonu.

TP

Rédigé par TP le Jeudi 30 Octobre 2014 à 16:31 | Lu 7556 fois